Żywność pochodząca z upraw, gdzie nie używa się środków chemicznych bądź używa w niewielkiej ilości to właśnie zdrowa żywność. Nadmierne używanie środków ochrony roślin, nawozów sztucznych poprawiających jakość i ilość zbioru ma negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Przyczynia się do powstawania różnorodnych chorób m.in. alergii. Żywność, aby pozostała zdrową do końca nie powinna być zbytnio oczyszczona i rafinowana. Najlepszym przykładem niszczenia cennych substancji są ziarna zbóż. W procesie produkcji zwykłej, białej mąki odrzucany jest z ziarna zarodek i łuska, czyli otręby. Najlepszym źródłem witamin z grupy B szczególnie witaminy B1, następnie magnezu i witaminy E są właśnie odrzucane części zboża. W rejonach Azji gdzie jada się ryż obłuskany popularną chorobą jest beri-beri, czyli schorzenie wywołane niedoborem witaminyB1. Niedobór błonnika w diecie jest przyczyną chorób jelit, żołądka, wątroby i serca. Otręby szczególnie owsiane pomagają obniżyć poziom cholesterolu, a kukurydziane najlepiej obniżają poziom cukru i trójglicerydów we krwi.

Na tych przykładach widać jak ważne dla zdrowia jest jedzenie naturalnej, nieoczyszczonej żywności, zasobnej w dużą ilość witamin i soli mineralnych. Zdrowe żywienie to także urozmaicone żywienie, dzięki któremu dostarczamy organizmowi różnorodnych składników. Chodzi tu zarówno o witaminy, sole mineralne jak i aminokwasy. Do tej pory sądzono, że jedynym źródłem aminokwasów, których organizm nie potrafi syntetyzować sam jest mięso. W wyniku badań okazało się, że jest to nieprawdą. Znaleziono te aminokwasy w ziemniakach, ryżu, brokułach i kaszy gryczanej, a i tak można było je dostarczyć organizmowi poprzez komponowanie posiłków z różnych składników /jajka, mleko, rośliny strączkowe oraz owoce i warzywa/. Pamiętajmy, nadmiar białka zwierzęcego jest mało korzystny dla zdrowia. Radzimy wykorzystywać w codziennej diecie białko roślinne, które w najlepiej przyswajalnej formie występuje w soi.

Dlaczego jemy soję?

O szerokim wykorzystaniu ziarna sojowego decyduje duża zawartość łatwo przyswajalnego białka, którego skład chemiczny jest bliski białku zwierzęcemu. Soja, a w szczególności zawarte w niej białko, ma bardzo duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Równie znaczącą rolę odgrywa zawarty w soi koenzym Q. Warto zaznaczyć, że występuje on jedynie w mleku matki oraz właśnie w soi. Niedobór koenzymu w organizmie wpływa na przedwczesne starzenie. Systematyczne odżywianie soją skutecznie chroni organizm przed schorzeniami nowotworowymi, kardiologicznymi, osteoporozą oraz otyłością. Nasiona soi są bogatym źródłem wysokowartościowego biologicznie białka roślinnego, tłuszczu o korzystnym dla organizmu składzie. Dostarcza również witamin i składników mineralnych (witamina B1, B2, B6, PP, E, K, A i C oraz minerały potas, magnez, fosfor, wapń,żelazo).

Soja w kuchni

Od kilku lat wzrasta zainteresowanie soją. Moda na soję sprawia, że pojawia się wiele nowych dań. Soja ma wszechstronne zastosowanie w kuchni i przetwórstwie, a jej uniwersalność polega na tym, iż można z niej sporządzać różnego rodzaju pasty, pasztety, farsze do pierogów, naleśników, kotlety, pulpety, zupy, sałatki fasolowe, warzywne i kiełki. Z soi sporządza się bardzo smaczne i pożywne mleko sojowe. A wytwarzany z niej olej ma bardzo wysoką wartość biologiczną.